Yoga/Meditation

Det finns många olika yogastilar och traditioner. Varje person måste själv få utforska, observera och avgöra vad som tilltalar och responderar rätt och riktigt för en själv. Jag skulle våga säga att en kombination av yin och yang (lugn & kraft) oftast är nyckeln till harmoni och balans. Men i vissa delar av livet kanske vi behöver mer av det ena än det andra. Du behöver inte uppleva dig i obalans för att ha glädje av yoga, utan yoga kan praktiseras för att upprätthålla välmående och god hälsa. Jag ska försöka sammanfatta lite kort, som en liten vägledning nedan.

För att se schema och boka yogaklasser på Yogaheart Göteborg & Yogaheart Uddevalla klickar du dig in via www.timecenter.com/yogaheart

Hathayoga

Här får du praktisera mjuka, fysiska positioner i kombination med klassisk yoga-andning. Hathayogan är den äldsta traditionens yogaform vilken de flesta andra yogaformer härstammar ifrån.

Syftet med hathayoga är att stilla sinnet, uppnå ett inre lugn och uppnås genom att balansera energierna yin och yang. Efter en mjuk inledning, oftast med pranayama (andningsövning) kombineras statiska positioner med yogisk andningsteknik och avslutas i liggande vila, savasana. I hathayogan tränar du styrka, balans, flexibilitet, rörlighet och tålamod.

Yinyoga

Lugn, djup och välgörande yoga med fokus på kroppens bindväv. Du guidas i att stilla kroppens muskler så att bindväven kan tränas och stretchas på ett skonsamt vis. I yinyoga kan alla delta, både du som är nybörjare, men också den mest erfarne.

"Golden Seed" kallas ett mjukt flöde som uppskattas mycket när den inkluderas i en yinyogasekvens. Den är utformad av Suzee och Paul Grilley och syftar till att genom mjuka flöden, transportera livsenergin (chi) i vår kropp. Golden seed sekvensen har alla rörelser som framåtböjningar, rotationer, squat och bakåtböjningar. Det är en perfekt som mjuk yang-komponent till en yin-klass eller "ensam" för att mjuka upp, öka flödet av energi i kroppens alla delar.

Yinyoga, myofascial bindvävs-release

Yin-yoga kan användas som verktyg för att förhindra skador, hantera uppkomna skador samt användas som ett sätt att jobba med mental träning/mindfulness.

I den här klassen använder vi bla tune up bollar för myofascial release. Du får praktisera tekniker som ökar energi, flöde och cirkulation för ben, fötter, höfter, nacke, skuldror och delar i kroppen som annars ofta blir stela, strama och oeftergivliga.

I yinyoga kan du praktisera skadeförebyggande, för återhämtning, som mental träning, mindfullness och för att uppleva stillhet.

Gravidyoga

Gravidyogan är klassisk hatha- yin- restorative-yoga anpassad till den gravida. Mjuka sköna rörelser som kombineras med anpassad andningsteknik. Känsla av att få sträcka ut och stärka kroppen tillsammans med skön medveten andning. All yoga för gravida syftar till att stärka både kropp och sinne, må bra under graviditet, men också förbereda inför förlossning och småbarnstid. Guidas av yogalärare & barnmorska Ulrika Friberg. Erbjuds som öppen klass där partner välkomnas vara med när det passar.

Restorative-yoga

Restorative är en lugn, meditativ och terapeutisk yoga med syfte att skapa återhämtning av kropp, sinne och själ. Du placerar kroppen i sköna och bekväma positioner som syftar till att skapa avslappning. I den här yogan använs hjälpmedel, kuddar, filtar och block. Hjälpmedel finns i studion att låna, men ta gärna med en egen tröja eller likande för att kunna lägga över ögonen för skönare vila.


Yoga Nidra

ISHTA Yoga Nidra, är en guidad meditationsteknik. Nidran utförs liggandes. På sanskrit betyder Nidra sömn och Yoga Nidra erbjuder ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen går in i en djup form av avslappning. Tillståndet kallas hypnogogiskt tillstånd. Innan själva Nidran guidas du i en mjuk hatha-yoga.
Yoga Nidra hjälper oss att hitta en total djupavslappning som kan bidra till att lösa upp mentala och fysiska spänningar, medan sinnet behålls vaket och fokuserat. 

Mamma-baby-yoga

Utifrån gruppsammansättning anpassar vi innehåll, men fokus på mående, nya mammakroppen med behov av lättare rörelse och att få sträcka ut kroppen, börja träna bäckenbotten med genomgång på teknik. Samtal, mys och smygsam start på träning & flöde. Nivå: Från bebis är 4-6 veckor till barnet kryper.

Soft Still Flow

En mjuk klass som inleds med fokus på pranayama (andningsövning) och lugn. Du guidas i mjuka lugna inkännande flöden som sammanlänkas med andning. Vi rör oss i långsamhet och hinner känna efter hur kroppen och sinnet har det. Vi hinner mjukna och stretcha, men också stärka och praktisera närvaro, balans och flexibilitet. En skonsam yogaform som av de flesta uppskattas mycket.

Soft hathaflow

Klassisk hathayoga, där vi mer rör oss ihop med andetaget. Istället för statiska positioner, så använder vi andetaget som en guid till mjuka fysiska flöden. Vi inleder med pranayama, som övergår till att värma upp och öka flexibilitet och värme i kroppens celler, muskler och energisystem. Ofta praktiseras ex solhälsningar, månhälsningar eller en sekvens av krigarpositioner. Golvnära positioner i stretch och avslutning i vila, savasana.